Thursday, March 12, 2015

2 Perkara Asas Membina Kekayaan


Terdapat 2 perkara asas dalam membina kekayaan. Ayat ini juga boleh diubah seperti berikut : Terdapat 2 perkara asas untuk berjaya dalam perniagaan. Perkara asas pertama kurangkan perbelanjaan dan perkara asas yang kedua tambahkan pendapatan. Kedua-dua asas ini jika diamalkan akan memberikan hasil yang positif.

Usaha untuk mengurangkan perbelanjaan boleh jadi pelbagai cara, samaada secara perlahan ataupun secara drastik. Dalam pemakanan kita boleh pilih untuk masak sendiri makanan ataupun makan di kedai. Untuk tempat tinggal kita boleh pilih untuk beli rumah sendiri, sewa rumah ataupun tinggal menumpang di rumah ibubapa. Untuk bergerak ke tempat kerja kita boleh memilih untuk menaiki motosikal ataupun kereta. Ada banyak lagi contoh cara hidup yang boleh kita implement dalam usaha megurangkan perbelanjaan. Aku suka untuk mengemukakan persoalan seperti berikut : Kenapa orang yang cuma bergaji ratusan ringgit boleh bela anak 5 orang dan hidup bahagia, sedangkan orang yang bergaji ribu-ribu dengan anak 2 orang hidup dikelilingi hutang dan asyik dok merungut duit tak cukup?

Untuk menambah pendapatan pula selalunya kita akan terfikir untuk mencari kerja tambahan. Balik kerja berniaga burger, hujung minggu berniaga pasar malam atau pasar tani, bulan puasa berniaga pasar Ramadan, musim raya jual kueh raya, berniaga online. Itu adalah contoh ‘active income’ atau dengan erti kata lain kita menukarkan masa berharga kita dengan duit. Selain itu kita juga boleh memilih ‘pasif income’ seperti melabur dalam saham, melabur dalam hartanah ataupun membina perniagaan.

Kedua-dua perkara asas ini sebenarnya adalah berkisar tentang cara hidup. Nak teruskan hidup macam kebanyakan orang ataupun nak keluar dari kebiasaan. Nak cara cepat atau cara lambat. Pilihan ditangan masing-masing.

No comments:

Post a Comment