Friday, March 20, 2015

4 Jenis Pendapatan

Kita perlu faham terdapat 4 jenis pendapatan yang telah  pun diklasifikasikan oleh bijak pandai dalam bidang kewangan.

1)      Pendapatan Makan Gaji
Gaji boleh diklasifikasikan sebagai sejumlah bayaran yang dibuat ke atas sejumlah masa yang digunakan oleh seseorang melakukan kerja dengan tahap kepakaran beliau. Jika kita tiap2 bulan dapat slip gaji, cucuk duit kat bank hujung bulan ada duit masuk pada jumlah dan tarikh tertentu, maka kita boleh diklasifikasikan sebagai pekerja makan gaji. Kadang-kadang ada juga orang yang dibayar gaji hari. Kerja kerajaan, kerja swasta, pekerja hotel, pekerja ladang, pekerja bahagian pembuatan, kerja kedai makan, semuanya dikira kerja makan gaji. 

2)      Pendapatan Kerja Sendiri
Kerja sendiri pula dikira apabila semua kerja dia nak dibuat sendiri. Selalunya perkerja sendiri ni merupakan seseorang yang pakar dalam sesuatu bidang. Mereka tak percaya orang lain boleh buat kerja sehebat mereka. Pendapatan kerja sendiri ini akan terhenti pada satu tahap, tak berkembang. Ye la, semua benda nak kena buat sendiri, tangan ada dua saja. Kalau setakat ada 2-3 orang pekerja tu, nak diikutkan boleh dikira sebagai kerja sendiri lagi. 

3)      Pendapatan Perniagaan
Memiliki sebuah perniagaan adalah satu tahap yang patut diidamkan oleh semua orang.Tak semua orang mampu memiliki minda seorang pemilik perniagaan. Ramai yang kandas di tengah jalan, ada yang mampu bertahan, jatuh bangun semula dan tak kurang juga yang terus gulung tikar. Pemilik sesebuah perniagaan mempunyai ramai pekerja. Pemilik sesebuah perniagaan yang bagus mampu menarik pelabur untuk memberi modal kepada mereka. Mereka mengimplimentasi 2 cara pantas untuk mencapai kebebasan kewangan dengan menggunakan OPT (masa orang lain) dan OPM (duit orang lain).

4)      Pendapatan Pelaburan
Pendapatan pelaburan adalah pendapatan yang dikecapi oleh orang yang memang dah banyak duit, tetapi samaada tak tahu nak buat duit atau tak ada masa nak buat duit. Jadi mereka serahkan duit tu kepada yang pakar untuk menguruskannya. Orang yang macam ni wujud untuk memenuhi keperluan orang yang pandai urus perniagaan tapi modal terhad. Apa yang mereka perlukan adalah keyakinan terhadap sesuatu proposal pelaburan atau pun individu yang propose peluang kepada mereka. Selain melabur dalam perniagaan, golongan ini juga melabur dalam aset kertas, hartanah dan juga logam berharga.

Di manakah kedudukan kita sekarang? Tahap manakah yang kita mahukan? Terpulang kepada diri kita sendiri...

No comments:

Post a Comment