Wednesday, April 1, 2015

2 Keperluan Utama Untuk Memulakan Perniagaan

Mungkin sesiapa dalam bidang marketing sudah biasa dengan 4P iaitu product, price, place & promotion. Namun, di sini hanya 2 saja akan diulas.

1. Produk (product & price)
Produk boleh terdiri daripada bahan mentah, bahan separa siap, bahan siap diproses atau pun servis dan perkhidmatan. Kita perlu betul-betul faham dengan produk, ini termasuklah perincian dari segi bahan yang digunakan, proses penghasilan, kualiti, rupabentuk dan kos yang terlibat. Produk yang murah selalunya mempunyai kualiti yang kurang. Pembeli sanggup membeli pada harga yang mahal asalkan mereka mendapat kepuasan dengan pembelian merekan. Kita tidak semestinya mencipta produk yang baru, sebaliknya kita juga boleh menggunakan produk produk orang lain dengan melakukann penambahbaikan untuk kelihatan lain dari yang lain. Lebih banyak yang kita tahu tentang produk, lebih mudah untuk kita bertidakbalas terhadap sebarang perubahan yang berlaku sepanjang menjalankan perniagaan.

2. Pasaran (place & promotion)
Produk yang bagus tidak akan memberi apa-apa makna jika tidak dipasarkan. Kita mungkin pernah jumpa produk yang nampak biasa sahaja tetapi dapat dipasarkan dengan baik dan memberikan keuntungan yang di luar jangka. Seeloknya kita fokuskan pasaran kita di suatu kawasan yang kecil mengikut kemampuan kita menguruskan produk. Secara beransur besarkan pasaran sejajar dengan perkembangan perniagaan. Pihak bank atau pemberi pinjaman seperti Mara dan Tekun amat menitikberatkan analisis pasaran dalam pembentangan kertas kerja memohon modal tambahan dalam bentuk pinjaman.

No comments:

Post a Comment