Monday, July 27, 2009

Bermulanya kehidupanku sebagai seorang pekebun kecil kelapa sawit

Hari ni dah masuk hari ke-3 aku menceburi bidang penanaman kelapa sawit. Nampaknya lepas ni hari-hari lapang aku akan dipenuhi dengan aktiviti-aktiviti di kebun sawit. Perancangan yang lebih teliti perlu diatur bagi memastikan projek ini berjalan lancar dan berjaya.

Projek tanaman sawit ni sebenarnya dah lama aku teringin nak buat, cuma menunggu masa yang sesuai saja. kalau nak diikutkan apa2 pun projek pertanian memerlukan modal yang besar dan selalunya mengambil masa yang lama untuk perolehan modal semula. Untuk tanaman seperti sawit keluasan tanah saja dah mampu mnggugat semangat. Kalau nenek moyang kaya, tanah berekar2 takpa laa... tu pun belum amik kira nak berebut tanah dengan adik beradik lagi! kalau nak beli tanah pun bukannya murah. dari tahun ke tahun harga tanah meningkat. kat kawasan aku saja tanah antarabangsa lebih kurang 30K serelung.... nak tanam sawit 1 relung mana cukup. kurang2 perlu 10 relung, dah 300K... mana nak cari??

Nasib baik ada ayah aku yang bukak peluang untuk aku... ayah tak bagi pun tanah dia kat aku... dia suruh aku beli tanah sendiri... aku cakap mana aku mampu... nak buat loan pun komitmen banyak sangat... tu la pasal ayah suruh aku berjimat aku tak nak dengar... aku buat personal loan satu apa pun aku tak nampak pulangan... yang aku nampak tiap-tiap bulan aku kena pi bayar hutang kat bank... mana dengan kad kredit lagi... penyelesaian yang ayah aku bagi simple ja... tak ada tanah sendiri, sewa la tanah... peluang yang dinanti-nanti tiba akhirnya... cina yang pajak tanah bendang orang kampung dah tak mau buat padi lagi... tanah paling depan yang merupakan jalan masuk mesin padi telah ditanam sawit... mereka dah tak ada pilihan lain melainkan berenti... tanpa membuang masa ayah telah pergi slow talk dengan tuan-tuan punya tanah... mereka berminat dengan proposal ayah... dan perkara seterusnya ayah serahkan pada aku...

No comments:

Post a Comment