Friday, September 25, 2009

peluang pelaburan, tanah untuk disewa / tanah untuk dipajak

Sebelum ini aku pernah menceritakan konsep yang aku guna pakai dalam memulakan langkah aku di bidang pekebun kecil. kalau tak mampu beli tanah, kita sewa. okeh, untuk kes aku, tanah untuk disewa tu kebetulan kosong, yang buat rundingan tu, ayah aku. kira nasib baik la dapat. kalau lambat hari tu kira melepas la jawabnya.

Pada masa akan datang peluang macam ni belum tentu akan datang bergolek, tapi kalau datang jugak aku terima ja dengan tangan terbuka. sebelum tu kena la perkemaskan diri.

Antara perkara yang perlu diambilkira ialah penyediaan modal. Sepanjang pemerhatian aku peluang yang terlepas dalam hidup kita datang selalunya dalam keadaan kita tak bersedia. Bila dapat offer kita tak mampu, bila dah mampu peluang tu dah pun terlepas. mula la nak menyesal. aku sendiri pernah alami perkara ni.

Kes 1 : Tanah bersebelahan kebun ayah aku dengar khabarnya nak dijual. Dengan segera aku dan ayah aku mengatur pertemuan dengan tuan tanah untuk berbincang walaupun modal masa tu tak berapa cukup. nilai yang tuan tanah mintak 75K untuk 5 relung tanah. tanah tu pulak tepi jalan. jadi mudahlah nanti kalau ayah aku nak pegi kebun dia, tak perlu lalu tanah orang. ayah aku mintak kurang ikut kemampuan dia, tapi tuan tanah berkeras tak nak kurang. last sekali, rundingan menemui jalan buntu. tuan tanah cancel tak jadi jual. melepas....

Kes 2 : Rumah kedai kat area kawasan aku tinggal, baru dibangunkan, dijual pada harga 77K. Mulanya aku nak pi tengok rumah kembar, saja2 pi tengok sekali rumah kedai, ada kosong 3 unit. Tak bersungguh pun aku nak beli. sambil tu pi tanya jugak la pendapat kawan2. 2 minggu lepas tu aku pegi ada lagi rumah kedai tu. tapi aku tak amik jugak pun. Sekarang ni, rumah kedai tu dah siap. Nak tau berapa market value? 100K++. Kadar sewa pulak RM600.00 sebulan. Nak pi check kot2 ada kosong belum terjual... sorii.... jangan harap!!

Jadi, moral of the story, sentiasalah bersedia dengan modal.

Aku tengah buat planning untuk menambah keluasan kebun sawit dalam lingkungan 30km persegi dari kawasan aku tinggal. Untuk fasa awal ni aku akan mula berhubung dengan saudara dan kenalan yang berminat. email aku mohdaziran@gmail.com

No comments:

Post a Comment