Thursday, September 3, 2009

Selamat berpuasa

Dah masuk hari ke-14 dah pun puasa.. sekejap saja rasanya... lepas ni dah nak raya... alhamdulillah, 10 relung tanah yang aku pajak dah pun selamat ditanam sawit... sedikit saja tergelincir dari target asal yang mana seminggu awal bulan puasa tu aku terpaksa turun ke kebun untuk kerja-kerja memancang... sebelum tu kena pi tebang buluh dulu... lepas tu nak kena potong ikut saiz, tajamkan satu hujung, angkut ke kebun, pastu baru boleh memancang pokok... untuk menjimatkan kos aku buat ngan ayah... penat jugak la sebab tak boleh minum air... kat pasar ramadan aku pi beli air tebu... time bukak posa aku sorang ja yang langgah sampai abis air tebu tu...:)

minggu kedua puasa kakak aku yang duduk kat kuala nerang balik bukak puasa kat rumah mak... adik aku yang duduk kat banting balik pulak dua hari lepas tu... seronok boleh bukak puasa ramai2 ni... minggu kedua ni jugak hujan turun tak renti-renti sehingga hampir menyebabkan banjir besar... time bukak posa kat rumah mak aku perasan air dah start naik kat rumah seberang jalan... sampai satu ketika air tu dah start lintas jalan... nasib baik pagi besoknya hujan dah start berenti dan air dah mula surut... selamat anak sawit aku dari ditelenggami air...

Dalam bulan puasa ni tak banyak benda yang aku buat kat kebun... sekadar pergi melawat anak pokok ja... mak pesan suruh pi jengah pokok tu selalu... baru pokok tu senyum sikit tengok tuan dia datang... selain dari tu aku uruskan kerja-kerja berkaitan dokumen sewa/pajak tanah dan turun naik bank buat pinjaman kat bank... sukarnya nak buat pinjaman bila komitmen dah banyak ni... BSN kena reject, Standard Chartered kena reject, Allience tengah proses, Al Rajhi menyusul... huh penat... pilihan terakhir AgroBank, buat pinjaman bercagar tanah... untuk bagi bank lebih yakin, aku rasa aku kena buat sikit paper work untuk projek ni...

No comments:

Post a Comment