Monday, November 9, 2009

Sawit Update 2

Hari yang sibuk sepanjang minggu. Bulan Oktober dah pun berlalu. Pejam celik, pejam celik dah nak raya haji pulak. Hari-hari yang aku lalui sejak dua menjak ni cukup padat. Sampai satu tahap aku rasa seolah-olah aku tak ada cuti lansung!

Kat tempat kerja aku tengah sibuk dengan ISO 9001:2008 yang aku kena handle. Balik kerja aku akan turun ke kebun sawit, tak pun aku ke kebun sebelah rumah untuk projek baru aku. Hari sabtu ngan ahad memang aku sepenuhnya ada kat kebun sawit.

Status kat kebun sawit? Alhamdulillah, pokok dah mula mengeluarkan pucuk baru. Itu tandanya akar pokok dah mula serasi dengan tanah dan dah pandai cari makan sendiri. Cuma ada 2/3 pokok saja yang mati. Daun pulak agak kekuningan akibat kurang baja rasanya. Sekarang ni musim hujan, kurang sesuai nak letak baja. Rumput-rumpai pulak sedang tumbuh dengan meriahnya. Aku pulak, apa lagi, kena turun padang la jawabnya, galas mesin rumput, buat piring sawit. Kalau nak mudah dan cepat memang la boleh upah orang saja. Atas alasan nak menjimatkan kos dan nak merasai sendiri pengalaman buat kerja-kerja asas sendiri, terpaksa la aku korbankan masa buat sendiri. Yang bagusnya aku dapat belek sendiri dari satu pokok ke satu pokok tengok masalah. Dari pemerhatian aku, banyak lagi yang aku perlu buat lepas habis buat piring ni. Perbetulkan pokok senget, membaja, korek parit, buat jalan, kutip pancang....

Penat? memang penat. Hari pertama buat piring, habis sakit satu badan. Hari-hari berikutnya sakit-sakit mula hilang dan rasa macam biasa balik. Pengalaman yang aku dapat? tak ternilai....

No comments:

Post a Comment