Thursday, November 12, 2009

Hukum Alam : Banjir

Bersyukur kita kepada Allah atas segala rahmat yang diberikan. Jangan kita asyik merungut dengan dugaan-dugaan yang diberikan. Dugaan yang diberikan supaya kita sentiasa beringat kepada Allah. Ini menunjukkan Allah sayang kepada kita.

11 November 2009, lebih kurang 1:30 pagi, banjir telah melanda kampung aku. Rumah orang tua aku telah dinaiki air setinggi paras lutut. apabila dapat call dari mak, aku terus bergegas untuk membantu apa yang patut. Fenomena banjir kali ni agak berbeza daripada banjir2 sebelumnya. selalunya kalau hujan tak henti-henti selama seminggu baru air naik. Kali ni lain sikit. pagi tu panas terik, petang tu hujan dengan lebatnya. Tiba2 air naik dengan mendadak, surut pun cepat jugak la... banjir kilat, selalu kat KL jer berlaku... Kadang-kadang perkara semacam ni berlaku adalah disebabkan tangan-tangan manusia sendiri jugak... untuk mengingatkan kita jangan mencabar hukum alam. terima lah dengan reda...

Pokok sawit aku tak terlepas daripada penangan banjir tersebut. Nasib baik surut cepat. Sawit ni pada aku adalah antara pokok-pokok yang agak lasak. Tapi kalau dah berminggu-minggu terendam mati jugak dia...

No comments:

Post a Comment